Animals dins les tombes.
Tant se val l’edat que tingui el visitant del Museu Municipal de Badalona,
la museïtzació de la ciutat romana que conserva als seus substrats és
impressionat, per la seva extensió però també per la seva modernitat. Per als
més menuts, no hi ha res més al·lucinant que el pou del dinosaure, just a sota
de l’audiovisual que ens explica la fundació de Baetulo.
Sí, sí és una rèplica exacta d’un pou, aconseguida amb motlles de silicona.
Un pou que acull un munt d’ossos, entre els quals domina un enorme crani que
sembla vigilar-los des del fons.
-Un dinosaure! -exclama el més agosarat.
-Mira! Mira! -afegeix el segon xiquet en arribar.
-Wala!
- Quina passada!
- Ohhh!
I altres crits s’acumulen a l’aire.
Al moment, tot el vidre que cobreix el pou ja es troba ple de nens i nenes
exaltats i entusiasmats amb el seu descobriment. Davant la seva innocència i el
seu entusiasme, els has de explicar obligadament la història del pou. Tot va començar fa molt i molt temps, però no tant com creuen... als afores
de l’antiga ciutat de Baetulo. Serà una història trista, fins i tot obscura, però
per entendre-ho potser hauríem d’anar al metro.
Vull dir que parlarem d’una de les troballes fruit de les excavacions que
portaren la línia L2 de metro, fins a 100 metres del museu de Badalona. En
concret, tractarem la zona oest de l’actual Plaça Pompeu Fabra, que aleshores era una necròpolis (des de mitjans del s. I
dC. a finals del segle II). Aquest cementiri devia estar situat, pel que
sembla, una mica al sud de la Via Augusta, en un ramal o camí secundari de vora
mar. Hem de dir que, en principi, el cardo
màxim de la ciutat (continuació lògica de la Via Augusta en el seu recorregut
dins la ciutat), no seguia la mateixa línia que l’actual Via Augusta, sinó que
en teoria devia passar aproximadament pel que actualment anomenem plaça Font i
Cussó i carrer Germà Bernabé. De manera que la ubicació del cementiri era la
lògica de l’època, als afores de la ciutat al peu de la carretera.
En aquesta necròpolis es van trobar 17 sepultures de cossos sencers (fruit
de la idea del retorn a la terra), però també d’altres per cremació (ritual associat
a la purificació del foc). Aquestes tombes apareixien sense ordre dins del
recinte funerari, sense que es constatés cap tipus d’ordenació amb relació al
ritu o a l’aparença externa de les sepultures. Totes les sepultures individuals
inhumaven individus infantils, mentre que l’únic enterrament col·lectiu era
format només per individus adults. Es van documentar 4 tipologies de tombes: en
fossa simple, en fossa simple amb coberta, en àmfora i en pou funerari.
Per damunt d’aquesta inhumació, i separada per diversos estrats, es trobava
la segona unitat funerària, formada per entre 6 i 7 cossos d’adults gairebé
sencers, que formaven tot un paquet d’ossos d’un metre de fondària. Sobre seu i
cobrint-los, es trobà un abocament d’àmfores vinàries (Pascual 1) relacionades amb
els rituals funeraris de l’enterrament col·lectiu. El fet de reaprofitar antics
pous d’aigua per a usos funeraris no és un fet extraordinari per l’arqueologia
romana, com tampoc el fet de dipositar restes d’èquids i cànids en tombes
infantils.
El pou replicat dins el museu compta amb una sèrie de culs d’àmfora inserits
a la paret, formant una mena d’escala en un dels seus costats per poder
accedir-hi i tornar a la superfície, característica pròpia dels pous d’aigua.
Les restes animals trobades en àmbits funeraris poden respondre a ofrenes alimentàries
per nodrir les ànimes del difunts, o restes dels banquets funeraris que
celebraven família i amics en festes assenyalades i durant el moment de
l’enterrament, el dia de l’aniversari del difunt o de la celebració del darrer
dia de dol (el novè des de l’enterrament). Però l’animal podia formar part de
l’aixovar del difunt, de manera simbòlica: animals de companyia o preuats per als
seus amos que, un cop sacrificats, els acompanyarien al més enllà. Això no vol
dir que fossin presents a totes les tombes. Per cert, les restes animals que es
troben amb més freqüència són les de cavalls i gossos, seguides d’ovicaprins,
porcs, bous, i fins i tot d’aus. Cal assenyalar que el pou/ sitja A645 del
cementiri romà de la plaça de la Vila de Madrid, a Barcelona ciutat, és la
versió exagerada del pou del museu de Badalona, en fondària, restes animals i
materials aportats.
Cal assenyalar que les restes de gossos no presenten senyals
d’esquarterament ni d’haver estat devorats, són animals de companyia, tot
sovint d’una alçada d’espatlla d’entre 20-35 cm. És a dir, el típic “gos nan”
de companyia, ja que no devia tenir la mida suficient per dur a terme altres
tasques, com gos de vigilància, d’atura i molt menys de guerra. Cal assenyalar
que el gos, en el món clàssic, està relacionat amb diverses divinitats i es
creia que podien tenir poders curatius. Fins i tot s’ha teoritzat sobre el fet
que podria ser considerat un missatger entre el món dels vius i l’inframón, raó
per la qual era sacrificat habitualment durant la prehistòria.
Per la nostra mentalitat, resulta sorprenent que moltes de les restes de
cavalls tampoc fossin restes consumides en àpats, cosa que ens fa pensar més
aviat en sacrificis d’animals com a aixovar, com a elements de prestigi, dignes
d’emportar-se a l’Hades, però aniríem errats, ja que les fonts escrites no
parlen de sacrificis de cavalls en àmbits funeraris, recordem també que eren
animals molt preuats en el món militar (aquestes fonts només parlen de
sacrificis d’equins a l’October equus i durant grans gestes militars). Per
tot plegat, és gairebé excepcional trobar els seus ossos en necròpolis romanes,
però no és impossible: a la necròpolis de la Plaça de la Vila de Madrid de
Barcelona s’han trobat exemplars de totes les edats, potser com a resultat de
no saber què fer amb els cossos morts d’aquest animals i que finalment els
depositessin en aquest espai com si fossin deixalles. De fet, arqueològicament
no s’ha trobat relació entre la majoria dels enterraments humans i els equins; el
mateix podíem dir que podia passar amb els cànids.
Els ovicaprins, els porcs i els bous tot sovint són animals vells o adults,
potser animals cansats que ja no servien per treballar, que ja no eren pràctics
per garantir la subsistència o el treball de la família, però potser eren
destinats al cementiri per motius rituals, potser fins i tot perquè es
considerava que ja estaven més a prop de la terra dels morts que de la dels
vius.
BIBLIOGRAFIA
Desenvolupament urbà i industrial extramurs de Baetulo: ocupació
republicana, centre productor amfòric i necròpolis altimperials.
http://calaix.gencat.cat/handle/10687/91754
http://calaix.gencat.cat/handle/10687/91754
Animals i ideologia en l’àmbit funerari: Estudi arqueozoològic de la
necròpolis de la plaça de la vila de Madrid.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada