Amb aquesta sèrie de dos articles, que dedicarem al nom propi dels antics romans,
volem aconseguir una aproximació més propera a la historia de les mentalitats
que a l’epigrafia, si bé aquesta serà present en el discurs. En les línies
següents ens centrarem en les classes privilegiades, o potser seria més exacte
parlar de les famílies romanes més velles. El mes vinent parlarem d’un sector social molt més ampli, que incloïa
els esclaus, els lliberts i els peregrins, entre d’altres. Així entendrem com
el nom propi de cada individu definia la seva existència.
Començarem, doncs, amb el concepte de tria
nomina (tres noms). Coneixem molt bé els noms de grans personatges
il·lustres; Gaius Iulius Caesar, Marcus
Tulius Cicero, Lucius Annius Seneca, entre d’altres, i sempre que parlem
d’un personatge romà recordem aquest terme que ens van ensenyar a les aules. Potser
ens sembla molt proper al nostre temps i un costum actual, tenir un nom i dos
cognoms. Com és ben sabut, el tria nomina
no responia a un nom i a la filiació paterna i materna, com passa avui dia,
sinó a uns conceptes molt diferents. Fins i tot noms romans amb aparença de tria nomina tècnicament no ho eren, com és
el cas del famós general Gneus Pompeius Magnus;
que un nom romà comptés amb tres parts no el convertia en un tria nomina.
Els que llegeixin per primer cop sobre aquest tema s’adonaran que gaudir d’un
nom amb praenomina, nomen i cognomen
era un privilegi de les famílies, insistim, més antigues. Amb aquestes entrades
també volem fer entendre que la composició del nom propi tenia una funció d’ordre
social que donava molta informació sobre l’individu en particular però també de
la comunitat a la que pertanyia.
Abans de començar el tema val a comentar que, sorprenentment, els primers
noms que trobem a la història de Roma, encara que sigui història mítica, són noms
simples: Romulus, Remus o, com a molt, noms dobles: Ancus Marcius, Numa Pompilius.
Per entendre el concepte i la construcció d’un tria nomina, estem obligats a parlar de cadascuna de les seves
parts per separat: Praenomen, nomen i
cognomen.
Praenomen
Identificava a l’individu masculí i era rebut per la criatura durant la
cerimònia del dies lustricus (“dia de
purificació”) 9 dies després del seu naixement i s’abreviava sempre, menys quan
pertanyia a persones de classes inferiors. Els primers els trobem al s. II a.C.,
i suposem que eren escollits pel seu significat etimològic, o per alguna
peculiaritat del seu naixement:
Lucius significava “nascut de dia”.
Manius “nascut al matí”.
Servius (servare)
“salvat”.
Gaius (gaudere)
“joiós”.
Quintus, Sextus, Decimus, Postumus indicaven la seva successió dins la
família.
Altres praenomen estan associats
a divinitats; Marcus i Mamercus al déu Mart; Tiberius al déu-riu Tíber. Però més
endavant tot aquest significat es va perdre, com ara també molta gent desconeix
l’etimologia del seu propi nom, de fet ni els numerals corresponien a l’ordre
de naixement.
Pel que sembla, antigament el praenomen
només era acompanyat del praenomen
del pare en genitiu, com a complement del nom:
L. filius M. o Lucius f. Marci (“Lucius,
fill de Marcus”).
En el cas de les dones casades, el genitiu era del marit. Aquest sistema
era vàlid quan només existien uns 30 praenomen
i cada gens (o família, ara en
parlarem) n’utilitzava només uns pocs, que sempre eren els mateixos:
Els Iulii durant la república només
feien servir Lucius, Gaius i Sextus.
Els Claudii repetien només Appius i Decimus.
De fet, tot sovint, el primogènit feia servir el praenomen del seu pare, avi, besavi o rebesavi.
El praenomen només era l’equivalent
al nom de pila actual quan era el que utilitzaven en la intimitat la família, els
amics i els ciutadans. Un cas que demostra que no era com el nostre nom de pila
és l’ús epigràfic del mot papus en
tombes infantils, per diferenciar l’individu per l’edat dins la seva pròpia família,
on trobaríem altres membres amb el mateix praenomen.
En l’alta literatura de Cicero,
Caesar, Horatius, Titus Livius o Tacitus, per exemple, no figura el praenomen.
En poesia molts cops tampoc, per motius mètrics.
llistat de praenomina. |
Nomen, nomen gentile o gentilicium
Ara en diríem cognom de la família extensa o gens. Era una mena de sobrenom que podia indicar:
Procedència (Calatinus, Coriolanus).
Un tret físic (Crassus, Longus).
Tret moral (Cato, Nobilior).
Productes o activitats agrícoles (Cicero,
Lentulus).
Alguns cops, per definir la procedència s’anomenava a la tribu després del nomen (en breu parlem de la tribu).Però el concepte gens era més que
un grau familiar, comptava amb importants atributs jurídics; per ser gentil
calia néixer home lliure, com els seus avantpassats, i no haver perdut mai la
llibertat ni la ciutadania, però també es podia adquirir amb l’adopció.
Malgrat tot l’elitisme de la gens,
no es va mantenir pura en l’endogàmia. Les relacions amb la resta de la
població van veure sorgir les gens
plebees a partir dels grups de clientela dels patres familiae més poderosos e influents, potser perquè el seu pater assolí una magistratura major o simplement
per la riquesa assolida.
Originalment, el nom de les gens acabaven
en –ius, d’on evolucionaren les
formes acabades en:
–eius.
-aius.
-aeus.
-eus.
Si finalitzen en –acus son gens d’origen gal.
Si ho fan en –na, etrusques.
En –enus o –ienus, umbres o picentines.
Ús inapropiat del praenomen. |
En la intimitat de les relacions quotidianes només s’usava el praenomen, però en moments d’èmfasi també
s’afegia el cognomen. En canvi, en
peticions protocol·làries podem trobar la fórmula Mi (pronom possessiu masculí en vocatiu) seguit del cognomen i del praenomen al final.
La tribu no era la gens, encara
que també indicava procedència. Podríem comparar la tribu romana amb l’actual
codi postal, ja que cada tribu correspon a una circumscripció geogràfica en la qual
es distribueixen els ciutadans romans en funció del seu domicili. Es van
multiplicar fins al segle II, quan es va fixar en un total de 35. Pertànyer a
una tribu era hereditari i, amb el pas dels anys, va deixar de correspondre al
territori. Aviat va esdevenir només un senyal de gaudir de la ciutadania
romana.
L’any 212, quan la constitució antoniniana donà la ciutadania romana a tots
els homes lliures de l’imperi, va perdre definitivament el seu valor, i va
desaparèixer de l’epigrafia en poc més de 40 anys.
Llistat de nomina. |
Cognomen
Que definim com una de les diverses branques familiars o stirp que componen la família extensa.
Per exemple, la gens Cornelia incloïa
les branques plebees dels Dolabella,
Lentuli, Ceteges i Cinnae, però
la gens Cornelia també comptava amb
les branques patrícies Scipii, Maluginenses i Rufini.
Un exemple d’això seria el cas de Gneus
Cornelius Scipio, i del seu parent Publius
Cornelius Scipio Nasica (que vol dir “nas punxegut”), membre de la “casa” Nasica, dins la stirp Scipio, de la gens Cornelia.
Molts historiadors creuen que els cognomina
nasqueren com a sobrenom degut a algun tret físic peculiar o personal, alguns
cops com a elogi i d’altres com a burla: Albus,
Barbatus, Cincinnatus, Claudus, Longus (blanc, barbut, arrissat, coix, llarg).
Altres cops devia fer referència a la personalitat: Benignus, Cato, Severus (benigne, astut, sever); o a l’origen: Gallus, Tuscus (gal, etrusc). Generació rere generació perdien tota justificació,
igual que els praenomina.
Des del segle I d.C., els ciutadans adoptaran l’ús del cognomen a imitació de les famílies patrícies, i lentament va
perdre el seu sentit inicial i només tenia un ús vocatiu.
La veritat és que els especialistes no es posen d’acord en com diferenciar gens de stirps. Alguns diuen que la stirps
era només la família dels agnats (parent en línia exclusivament masculina) o potser
la stirps agrupava només els que
podien demostrar un grau directe de descendència i la gens, com a família extensa, eren els que no podien demostrar-ho.
Potser la gens va derivar de les
antigues decuriae, que unien famílies
amb vincles polítics.
En solemnitat i en ocasions especials, davant el cognomen podem trobar també els praenomina
del pare, de l’avi, del besavi i, fins i tot, la tribu, encara que potser
resulta més habitual trobar la tribu entre el nomen i el cognomen.
Ad nomen o cognomen
ex virtute era un sobrenom distintiu honorífic individual que s’afegia al
final, com és el cas de Publius Cornelius
Scipio Africanus per haver aconseguit la victòria a l’Àfrica. Altres ad nomen van ser Macedonicus o Augustus.
No sabem si aquest honor era hereditari, potser només hi tenia dret el
primogènit.
Llistat de cognomina i la seva traducció. |
Conclusions i errors.
Un sistema tan complicat era mal interpretat i mal aplicat. De fet, en
moltes ocasions durant l’imperi la reglamentació no fou aplicada; trobem praenomina com a nomina; inscripció de dos o més nomina
o cognomina, no aplicats a tots els
germans de la mateixa família, com el cas dels fills de Marcus Annius Seneca; Marcus Annius Novato, Lucius Annius Seneca i Lucius Annius Mela, respectivament.
Fins i tot en llistes consulars trobem el mateix nom ordenat de maneres diferents.
En les adopcions es confonien el nomen
amb el cognomen de l’adoptat i en
ocasions, fins i tot, feien servir més d’un nomen.
Adopcions.
Quan algú era adoptat, cosa que succeïa sovint per qüestions polítiques, com
va ser el cas de Gaius Octavius Turinus,
que fou adoptat per Gaius Iulius Caesar
quan ja tenia 19 anys, es va seguir la norma establerta. El noi va prendre el tria nomina sencer del nou pater familias, afegint el seu propi nomen amb el sufix –anus. Això succeí l’any 44 a.C., des d’aleshores fou anomenat Gaius Iulius Caesar Octavianus, fins que
va ser nomenat emperador l’any 27 a.C.
Noms femenins.
No ens ha d’estranyar que, a la antiguitat romana, tot el que hem explicat
fins ara només fos aplicable als homes. Per començar, rebien el nom als 8 dies
del seu naixement (recordem que pels nois era als 9 dies). Fins l’època de l’imperi,
les noies eren anomenades només pel nom del seu pare en femení (Gaia, Publia). A inicis del segle primer
es generalitza l’ús del nom de la gens
situat davant l’antic praenomen, però
finalment s’imposa la fórmula de formar els noms femenins només amb el nomen (en femení) i cognomen del pare, perdent així el praenomen.
Tullia Ciceronis fou la filla de Marcus Tullius Cicero.
Molt pocs són els praenomina
femenins que trobem, i mai són abreujats. El més habitual era l’ús d’adjectius
com Maior, Maxima o Minor, i els
numerals Secunda, Tercia, etc.
En dones solteres arribem a trobar el nomen
de la mare rere el del pare. A la dona casada cum manu es podia aplicar la norma de canvi de nom pròpia d’una
adopció. En altres formes de matrimoni, la dona arribava a conservar el nom de
soltera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada