Segurament us
sorprendrà una entrada sobre etimologia i mitologia víking a un blog de cultura
clàssica: és normal. Els víkings no eren medievals? No eren propis del països
nòrdics (Noruega, Dinamarca i Suècia)? Sí, és ben cert, però tots els entesos
en cultura víking estan d’acord en que el seu origen es deu a la cultura
germànica, de la qual la primera font documental es l’obra Germània, de l’autor llatí Tàcit.
La cultura víking
arribarà a Europa amb els dragons de les proes dels seus temuts skiplang (el terme drakkar és incorrecte) i van començar a escriure la seva història
amb destrals a l’Anglaterra de l’any 793. Però qui eren? Doncs eren descendents
de les antigues migracions indoeuropees i una cultura en plena formació al
començar la primera Edat del Ferro, al voltant del 500 a.C. No ens ha de
sorprendre doncs certa similituds culturals amb altres pobles, inclosos els
itàlics.
La romanització
no va arribar als països nòrdics i el cristianisme hi va arribar “de miracle”
després de les primeres ràtzies del s VIII. Des de aleshores el poble víking ha
estat un poble desconegut, ignorat, durant segles, per molts més llegendari que
real. Considerats com a bèsties destructores incapaces de navegar fins Nord
Amèrica, encara que les primeres evidencies arqueològiques son de 1960. De fet
els víkings també es van expandir cap al continent europeu creant Kievan Rus, una important federació de
tribus eslaves.
En aquestes línies
volem donar un exemple de contacte e interacció entre cultures, més enllà de la
dominació militar o política de l’imperi romà. També com a exemple de la
difusió de aquests contactes mitjançant un tema tan aparentment senzill i comú,
com el nom dels dies de la setmana.
La denominació
dels dies de la setmana a Germània, i més tard als països nòrdics, respon a una
mentalitat llatina. Son els noms que encara s’utilitzen ara, que s’escriuen ara,
però que els antics germànics no sabien escriure, que provablement només
escrivien els llatins que es volien fer entendre amb aquells bàrbars. Aquest és
un dels poders de la paraula escrita, imposar-se i perdurar.
Wodan o Wotan en
alemany, era Odin en llengua nòrdica, com a ”Pare de tots” de la mitologia víking
era imaginat com un vell de barba blanca. Seria fàcil pensar que els antics
romans el van associar amb la figura de Júpiter “pare de deus i homes”, més quan
tots dos van vèncer una titanomàquia per establir la realitat del món físic. En
canvi no va ser així.
Hermes. Ceràmica ática, 470-460 a.n.e.
Museum of Fine Arts, Boston.
|
Sembla ser que el
Wodan més antic era un deu de la mort, no l’únic, no entrarem en detall. Però
tampoc ens estranya pensant que era el Senyor del Valhalla, el paradís dels
prínceps guerrers morts en batalla. Els romans del segle I van relacionar Wodan
amb Mercuri, perquè aquest darrer era la divinitat dels viatges i camins i com
a tal acompanyava les ànimes dels difunt al més enllà. De fet més endavant en
la mitologia nòrdica seran les Valquíries les que faran aquesta tasca. Altres
similituds hi ha en la seva representació: ambdós portaven barrets d’ala ample.
Mercuri duia un bastó i Wodan una llança. La diferencia residia en que el deu
germànic escollia les ànimes dels veritables guerrers per dur-los al paradís, Mercuri
no decidia res, nomes era un acompanyant. Per cert, l’Odin medieval encara era anomenat
“Déu dels morts” o “Pare dels morts”.
Actor de 1916 |
L’estrany
sincretisme germànic-llatí, per anomenar-lo d’alguna manera, va portar a que en
el món germànic el dia de mercuri (dimecres al món mediterrani), fos anomenat
el dia de Wodan amb les funcions de Mercuri; wodanaz i desprès wednesday en
anglès, woensdag en neerlandès son els casos en que es manté part del nom del
deu germànic.
Al món romà
dimarts es el dia de Mart déu de la guerra (Martis
dies), al món germànic el déu guerrer més conegut es Thor, però un altra
cop les semblances enganyen, Tiwaz es la divinitat guerrera més antiga que
desprès es va convertit en Tyr, es una figura tan antiga com desconeguda per
nosaltres. En aquest cas el dimarts o dia de Mart al món germànic, es va
convertir en el Tuesday anglés o el Tysdagr danés.
Thor es el déu
més simple, en tots els sentits, es un brètol i el seu nom es tradueix com “tró”.
Atribut també de Júpiter al Mediterrani. Per això a l’Anglaterra dels normands
(“homes del nord”, antiga forma per anomenar als víkings) el dijous, el dies iovis o dia de Júpiter, es va denominar Thursday. A
la antiga Germània Thor era anomenat Donar,
així el iovis llatí, va donar pas al
Donnerstag actual alemany. Ambdós deus se'ls ha consagrat el roure,
possiblement per ser l’arbre que atrau els llamps segons les tradicions
antigues. També tots dos tenen un fort paper en els juraments i assemblees, i
òbviament tots dos porten un element de poder a la mà, sigui el llamp
directament o mjolnir el famós martell “generador elèctric”.
Fragment del text de Germania de Publi Corneli Tàcit. |
Venus i Freiyja es van trobar un altra dia de la setmana. Freyja, o Freya, es una de les grans deesses germàniques. Però la majoria de
les seves històries van ésser enregistrades després de la cristianització
medieval, veritablement es un personatge bastant desconegut. Als Eddas, Freyja es
descrita com a deessa de l’amor, la bellesa i la fertilitat, exactament igual
que Venus, també les dues estaven relacionades amb la primavera. No cal afegir
res més per entendre perquè el cinquè dia de la nostra setmana, divendres
(antic veneris dies) al món germànic
i anglosaxó es anomenat actualment Friday. La diferència és que Freyja, tenia
un reflex similar a la antiga Ishtar mesopotàmica com a deessa de l’amor, però
també de la fúria i la mort. Els Eddas mencionen que Freyja acollia les ànimes
dels soldats morts en combat al seu palau Fólkvangr.
Loki va arribar al
dissabte en temps de la cristiandat. El deu trapella i dels embolics també va
patir l’arribada del cristianisme com la resta, però va passar a ser identificat
directament amb el maligne, com a tal va ser associat a l’antic Saturn caníbal
de la mitologia clàssica, també relacionat
amb la màgia. Com que al nord el darrer dia de la setmana estava consagrat a
Loki, Laugardag, aquest cop es va relacionar el nom de Saturn i potser també
amb el de Sataere, una de les
moltes personificacions de Loki. Així
Saturday segueix sent, indirectament, el dia de Loki, que per cert era més una
divinitat renovadora que merament destructiva.
El mot dilluns es
veu clarament que procedeix del lunae dies
llatí, en anglès Moonday? Resulta que Màni, vol dir lluna en nòrdic antic que
per cert a aquelles latituds era una divinitat masculina (el sol era femenina).
Màni apareix a totes les tradicions orals més antigues recopilades pel gran
poeta Snorri Sturluson, autor de les principals fonts de documentació del món
víking.
Sunday es el dia
del sol, perquè era el dia consagrat a la deessa Sunna, germana de Màni. Com Apol·lo
conduïa un carro pel cel. La diferencia es que ella era una personificació de
l’astre que fugia del llop Fenrir que pretenia engolir-la i Sunna no desprenia
llum sinó que aquesta venia de les crins dels seus cavalls. Quan l’últim dia de
la setmana va canviar de funció i de nom, el solis dies va passar a ser el dia de descans religiós del
cristianisme. El dominus dei va
esdevenir diumenge a Catalunya, domenica a Itàlia, duminica a Romania... Al
nord on la cristianització es va endarrerir molt més es va mantenir una forma
molt més similar a l’antiga.
BIBLIOGRAFIA
Mittwoch en alemany sembla més que vol dir meitat de setmana
ResponElimina