Avui
parlarem dels esclaus més documentats a les fonts, els de les llars romanes. De
fet, una domus o vila luxosa podia arribar a comptar amb 400 esclaus, segons
el que ens diu l’historiador Tàcit. En aquests casos s’organitzaven en quadrilles
de 10 persones (decuriae) per zones
de la casa o tasques concretes: atendre els convidats o membres de la família,
la cuina, l’atri, etc.
Resulta
curiós saber que ja existien els estereotips per definir les gents d’altres
cultures o nacions. Els romans, com a poble dominador i superior a qualsevol
poble estranger o bàrbar, com en deien ells, ho convertiren en una mena de
catàleg d’habilitats a explotar segons la procedència.
Procedència
|
Habilitat
o ús
|
Cirene
|
Els millors esclaus domèstics
|
Grècia
|
Mestres, comptables, secretaris, nois i noies bells
pel servei de banquets
|
Epir/ Il·liria
|
pastors
|
Capadòcia
|
Treballadors resistents i soferts
|
Egipte
|
Negres. Tenir negres esclaus era senyal de riquesa i
prestigi. El primer va arribar a Roma el s. I d.C.
|
Numídia
|
Velocistes i missatgers
|
Alexandria
|
Gramàtics (professors)
|
Dàcia
|
Esclaus díscols i problemàtics, però força barats en
època de Trajà
|
Com
sempre, l’especialització era cara i els esclaus estrangers eren força valorats
al mercat, cosa que l’Estat va detectar, i va gravar la venda d’esclaus
d’origen forà amb un impost especial.
Però
tornem dins d’una domus. Allí hi trobaríem, per exemple, l’ostiarius o ianitor, el
vigilant de la porta principal, una mena de gos guardià que protegia de la
vista dels miserables del carrer l’entrada a l’ample atri de les millors cases.
De fet, algun ianitor va tenir
problemes per fer massa bé la seva feina i no deixar entrar qui hauria d’haver
deixat entrar, causant les queixes de l’honorable ciutadà expulsat, agreujat
pel tracte d’aquell instrumentum vocale
que gairebé no sabia ni parlar llatí.
També
hi trobaríem l’atriensis o majordom.
De fet, aquesta figura va néixer per realitzar el treball domèstic del pare de
família (fer les compres, supervisar la casa i la seva economia). Més endavant
es dividí en dues figures, el procurator,
dedicat als llibres de comptes, i el dispensator,
dedicat als subministres. A mesura que l’imperi s’estenia, també ho feia la
riquesa de les seves classes dominants, cada cop més enriquides, i creixia el nombre
d’esclaus que formaven el servei dins les cases.
Ornatrix a un mosaic de Cartago. |
En aquest
context, els cuiners es compraven a preu de cavall de curses. El nomenclator recordava els noms dels
convidats al seu amo. Els anteambulatores
caminaven davant del seu amo pel carrer com a cos de seguretat, però també per
avisar-lo de qualsevol pedra o obstacle del camí. També veuríem l’ornatrix, la perruquera i maquilladora
de la domina, que no es lliurava de pessics i punxades si estirava massa
els cabells de la senyora. Els nois i noies grecs que atenien els sopars davant
dels convidats i que tot sovint els entretenien sexualment en privat si calia.
Com
veiem, eren moltíssims els serveis que proporcionaven els esclaus per tal
d’assenyalar la vàlua social del seu amo, i ens arriben a recordar algunes
odiades monarquies orientals, com la faraònica. El faraó (nom que, segons
sembla, significa “senyor de la casa”) comptava amb un esclau dedicat només a portar-li
les sandàlies, la qual cosa no només era una tasca, sinó gairebé un títol. Per
últim, parlarem dels esclaus i esclaves que exercien la prostitució a les tabernae (habitacions i establiments)
que donaven al carrer del mateix edifici de la domus del seu amo.
Tot
aquest servei es trobava sota el poder del dominus,
qui estava obligat a donar de menjar i beure, de calçar i vestir, a tots els
membres de casa seva. Però, en un principi, també tenia dret de vida i de mort
damunt tots els membres de la família (avui direm de la casa). Encara que més
endavant algunes lleis van protegir els esclaus, no serviren mai de gaire i,
quan un esclau deixava de ser útil, solia ser abandonat a l’illa Tiberina (a
Roma) o a la muntanya perquè es morís de gana.
Encara
que sembli mentida, fugir no era una opció raonable, ja que era pràcticament
una condemna a mort;. Un cop fugit, només hi havia dues opcions: anar a
l’estranger o fer-se bandoler o pirata. Ser capturat significava, primer, ser
marcat o tatuat al front (sembla que amb la lletra “F” de fugitivus) i després veure empitjorades les condicions de vida. La
fuga es podia prevenir, així com la captura i la recuperació, amb l’ús del signaculum, una mena de collaret
metàl·lic reblonat al coll de l’esclau i que no es podia treure ni per dormir.
En ell es gravaven inscripcions com:
TMQF
(teneme quia fugio).
Reteniu-me
perquè he fugit.
Fugi teneme cum revocaveris me
accipis solidum.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada