Els nadons nounats eren
embolicats amb benes de llana. Aquest era el teixit més suau que podia evitar
moltes irritacions, escalfava més i no s’encongia amb la suor. Sabem, per
exemple, que el futur emperador Clodius Albinus, del segle II, fou anomenat
així perquè la seva pell era tan blanca com les benes que l’embolicaven, però
que poc després aquestes foren reemplaçades per altres de roges, com era costum
a la família. De fet, el metge Soranus comenta que els dits eren embolicats de
3 en 3 o de 4 en 4 i que els nadons solien mantenir-se en aquestes condicions
entre 40 i 60 dies. És fàcil comprendre que d’aquesta manera es protegia també
la fragilitat dels seus cossos d’accidents i de malformacions. En els nens, aquest
embenat es repartia de manera uniforme i, en les nenes, s’afluixava als malucs.
Primer eren embolicats de les extremitats i del tors per separat, i després es col·locaven
uns núvols de llana a les aixelles i entre les cames per evitar irritacions.
Per acabar, el nadó era embolicat de nou amb benes amples de cap a peus i
finalment se li cobria el cap amb una altra peça. També sabem que aquest faixat
podia ser reforçat amb cordes. Gradualment s’afluixava l’embenat i s’alliberava
la mà dreta perquè guanyés mobilitat i destresa i per a evitar que el nadó fos
esquerrà (l’esquerra era la mà impura).
La roba era especialment
cara per a les classes populars i els nens podien començar a treballar abans
dels 10 anys d’edat, quan a les professions urbanes eren acollits com aprenents
i la roba que vestien comptava com a part de la seva remuneració. Pot ser que
fins aleshores no tinguessin res per posar-se, ja que la vergonya de la nuesa
era entesa d’una altra manera al món romà. Fa 2000 anys era senyal de manca de
respecte veure la gent de més edat despullada. Així doncs, els més petits no
ofenien ningú amb la seva nuesa. De fet, les primeres túniques que portaven
aquestes criatures eren especialment llargues perquè així es podrien fer servir
durant l’estirada normal de d’adolescència, només calia recollir-les cada cop
menys sota el cinturó.
Per altra banda, no hi havia
una gran diferència entre el vestit dels més menuts i el dels adults, llevat de
l’ús de la toga (entre les classes benestants), en ocasions comptadíssimes.
En el cas dels nois, es
vestia la toga praetexta, de llana
blanca teixida a casa i amb la vora porpra, era una vestimenta utilitzada pels
adults en les grans ocasions, però també els nens menors de setze anys, moment
del ritus de pas al món de la maduresa amb la presa de la túnica viril.
Entre les noies, algunes
evidències apunten a que lluïen túniques diferents de les de les dones: parlaríem
de túniques amb cinturó a la cintura. Potser aquesta seria la manera de presentar-les
socialment mitjançant les vestimentes, l’edat o l’estat marital de les femelles,
ja que elles no gaudien de cap ritus de pas cap a la maduresa.
BIBLIOGRAFIA
ALEXANDRA CROOM: Roman clothing and fashion. Amberley
Publishing, 2010.
GONZÁLEZ ROMAN, C.; RODRIGUEZ NEILA, F.: El trabajo en la Hispania romana. Silex Universidad. 2000.
FERRIS, SALUT; MERINO,
LLUISA; MORENO, AMPARO (miembros de la asociación ludere et discere). Aetates
hominis. Talleres de Cultura Clásica de Sagunto.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada