Entre Pitàgores (geni matemàtic) i Plató (geni
filosòfic) es basa tota la ciència de l'astronomia: en la suposició que el Sol,
la Lluna i els cinc planetes es mouen a velocitat constant en cercles
perfectes. Els pitagòrics van ser els primers a formular aquestes qüestions,
que van conduir a la hipòtesi del moviment circular i uniforme del Sol, la
Lluna i els planetes. La raó d'això va ser que, considerant el seu caràcter de
cossos divins i eterns, era inadmissible suposar desordres tals com que es
moguessin més de pressa o més a poc a poc, o fins i tot que s'aturessin, com
sol dir-se de les estacions dels planetes.
Si observem un planeta exterior, Mart, per
exemple, al llarg dels dies, veiem que avança fins a cert dia en què inverteix
el seu moviment i comença a retrocedir. Això no és un moviment uniforme,
regular, com semblava seguir el Sol, la Lluna i la resta de les estrelles del
firmament. Aquests astres vagabunds, errants (que es el que vol dir en grec la
paraula planetes) feien malbé la
visió cosmològica de Pitàgores i Plató. El problema del vagabund va arribar a
ser crític en aquesta època, més per motius polítics que científics. Si els cels
eren desordre i irregularitat, per què adorar com a éssers divins? L'escola
platònica va donar amb la solució, entre cometes, és clar, perquè es van
equivocar en la seva explicació.
Eudoxo de Cnido Eudoxo de Cnido (400 aC - 350
aC) i Calipo de Cyzicus (370 aC - 310 aC) van estudiar els resultats de trenta
revolucions completes de Mart. Per explicar aquest moviment retrògrad,
utilitzant només òrbites circulars i deixant la Terra com a centre de
l'univers, van inventar moviments circulars superposats uns a altres. Amb 34
esferes (el Sol, la Lluna, Mercuri, Venus i Mart cadascun tenia cinc esferes,
mentre que Júpiter i Saturn tenien quatre i les estrelles 1) quedaven explicats
els moviments aparents. El que els planetes, aquests rodamóns, ja no es moguessin
de manera irregular, paradoxalment, va ajudar a l'astronomia, perquè un cop
recuperat l'ordre en el cel, l'estudi de l'astronomia ja no tenia perills i era
desitjable.
Aristòtil (384 aC - 322 aC) va subordinar les
lleis naturals als principis divins, fent dels cossos celestes objectes
d'adoració més que d'estudi científic. Sistematitzant les doctrines de Plató i
dels pitagòrics, Aristòtil va ensenyar que no només el moviment circular dels
cossos celestes era prova que estaven sota el govern d'una intel·ligència
divina, sinó també que la veritable substància que estaven fets, el que ell va
anomenar el cinquè element, per distingir de la Terra, l'Aire, el Foc i el
Aigua.
Aristòtil pensava que l'univers era finit i
esfèric, que constava de cinquanta-nou esferes concèntriques, de les que la
Terra ocupava el centre. A aquesta li corresponien quatre esferes, una per cada
un dels quatre elements. Sobre les quatre esferes terrestres havia
cinquanta-cinc esferes celestes. La de la Lluna era la inferior, i la de les
estrelles fixes, la més distant. Suposava que les esferes giraven al voltant de
la Terra immòbil, arrossegant en el seu moviment als cossos celestes. En
l'esquema de l'univers que ofereix Aristòtil, el canvi només era possible per
sota de la Lluna, on els quatre elements, els moviments "naturals"
eren d'ascens i descens, podien barrejar-se i transformar-se l'un en l'altre.
Però sobre de la Lluna, en les esferes etèries, els moviments
"naturals" eren circulars, no es produïa cap canvi. Així com la
substància del cel és diferent de la de la terra, pensava també que ho són les
respectives lleis del moviment. Hi ha una mecànica celeste i una mecànica
terrestre.
Malgrat tot tenia reserves sobre aquesta
explicació dels moviments celestes, com va deixar escrit en la seva Metafísica
(XI, 8, 1973 b 8 i següents
Aristòtil condicionat pels seus predecessors
no va ser capaç de superar la nefasta distinció entre la mecànica terrestre i
la mecànica celeste. El conflicte que trasunta seva obra es deu a la combinació
del seu respecte per l’idealisme platònic i la seva devoció per la investigació
positiva. Del seu respecte per l’ idealisme platònic dóna compte en la seva
obra De cel, en la que escriu que el cel és una esfera perquè és una forma
perfecta; descriu un cercle, perquè només el moviment circular, en no tenir
principi ni fi, és etern; i així successivament. Malgrat aquestes
asseveracions, Aristòtil es va anar convencent cada vegada més de la necessitat
de l'observació, i de la primacia de la clara evidència dels sentits, sobre
qualsevol argument. Aristòtil està a punt de tornar a certa manera els filòsofs
jònics, a la racionalitat, abandonant l'idealisme platònic. Aristòtil va
comprendre, superant així al seu mestre, que la Idea no tenia existència per si
mateixa, sinó que el que en veritat hi són coses concretes. Aquesta crítica
aristotèlica a la teoria de les Idees va fer possible de nou la ciència de la
natura.
Al segle II d.C. els grecs combinaven les
seves teories celestes amb observacions traslladades a plànols. Els astrònoms
Hiparc de Nicea i Ptolomeu determinar les posicions d'unes 1.000 estrelles
brillants i utilitzar aquest mapa estel · lar com a base per mesurar els
moviments planetaris.
En substituir les esferes d'Èudox per un
sistema més flexible de cercles, van plantejar una sèrie de cercles excèntrics,
amb la Terra prop d'un centre comú, per representar els moviments generals cap
a l'Est al voltant del zodíac a diferents velocitats del Sol, la Lluna i els
planetes.
Per explicar les variacions periòdiques en la
velocitat del Sol i la Lluna i els retrocessos dels planetes, deien que cada un
d'aquests cossos girava uniformement al voltant d'un segon cercle, anomenat
epicicle, el centre estava situat en el primer. Mitjançant l'elecció adequada
dels diàmetres i les velocitats dels dos moviments circulars atribuïts a cada
cos es podia representar el seu moviment observat. En alguns casos es
necessitava un tercer cos.
Ptolomeo va compilar el saber astronòmic de la
seva època en els tretze volumens. Va exposar un sistema on la Terra, al
centre, estava envoltada per esferes de vidre dels altres 6 astres coneguts. La
terra no ocupava exactament el centre de les esferes i els planetes tenien un
epicicle.
Com el
planeta gira al voltant del seu epicicle s'aproxima i s'allunya de la terra
mostrant de vegades un moviment retrògrad. Aquest sistema permetia realitzar
prediccions dels moviments planetaris, encara que tenia una precisió molt
pobra. A tot això va ser popularitzat i acceptat més que com a model veritable
com una ficció matemàtica útil.
Altres assoliments de l'Astronomia va ser el
càlcul de la circumferència de la terra per Eratòstenes i els primers
mesuraments de les distàncies al Sol i la Lluna. Es van dissenyar catàlegs
estel · lars com els de Hiparco de Nicea i el descobriment de la precessió dels
equinoccis.
Els coneixements astronòmics durant L'imperi
Romà són els que ja es coneixien en època grega, és a dir, algunes teories
geocèntriques (Aristòtil) i l'existència dels planetes visibles a simple vista
Venus, Mart, Júpiter i Saturn, amb especial menció al nostre satèl · lit
natural , la Lluna coneguda des de sempre i considerada com un Déu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada