En la foscor de les nits del món antic, vora
la mediterrània, un savi grec, Hesíode, escrigué l’origen de l’univers. En un principi, el tot encara no era res. El
caos, Gea (la mare Terra) i Eros, la força que tot ho pot, eren un. Un cop dividits,
aparegué la nit i després Urà (“l'estel·lat”), semblant a Gea, per a protegir
tot arreu (creant seguretat per a tots els déus). Aviat aparegueren les muntanyes
i els mars interiors o estèrils.
De l’unió de Gea i Urà nasqué Oceà (mar que circumda
tota la Terra), els dos astres de llum per a mortals i immortals, Cronos i
moltes altres criatures, com els titans Hiperió i Tea, considerats com el déu
de l'observació i la deessa de la vista. Criatures que Urà, contranatura, amagava
en les entranyes de la seva mare Gea. Aquesta va armar Cronos amb una falç i,
en el moment de jeure amb Urà, el jove fill castrà el seu pare.
Castració d'Urà (William Blake) |
Governant Cronos, engolia tots els seus fills
que tenia amb la seva germana i esposa Rea (“flux” o “facilitat”). Així, van neixer
Demèter, Hades, Hera, Hèstia, Posidó i Zeus. Un cop alliberats per Zeus,
aquests el van recompensar amb el tro, el flamejant llamp i el llampec, que abans
amagava la immensa Gea.
Després vingué Titanomàquia, guerra entre els
déus partidaris d'Urà i els de Zeus. Urà, derrotat, pràcticament s'havia
esquinçat i Zeus va condemnar un antic enemic, Atlant ("el
portador"), per imperiosa necessitat, a sostenir dempeus, amb el cap i les
incansables mans, l'ample cel en els confins de la Terra, prop de les Hespèrides,
on la Nit i el Dia s'apropen i es saluden tot creuant el gran llindar de bronze
(750), les portes del qual són les que proporcionen (fent voltes a la Terra) el
dia i la nit. Allí on viuen Hynos (deu de la son) i Tànatos (senyor de la mort),
amagats del sol.
El món segons Hesíode |
Tradicionalment, des dels primers temps de la
història de Grècia es considerava que la Terra era un disc: al centre es
trobava l'Olimp, i al seu voltant l’Okeanos, el mar universal. Les observacions
astronòmiques tenien com a fi primordial servir com a guia per als agricultors,
per la qual cosa es va treballar intensament en el disseny d'un calendari que
fos útil per a aquestes activitats. L'altra obra d'Hesíode, Els treballs i els
dies, informa sobre les constel·lacions que surten abans de l'alba en diferents
èpoques de l'any, per indicar el moment oportú de llaurar, sembrar i recollir.
Les aportacions científiques gregues més
importants s'associen amb els noms dels filòsofs Tales de Milet i Pitàgores,
però no es conserva cap dels seus escrits. Tales va ser el primer home que va
canviar un sistema de déus i poders divins, que ordenaven el món, a un de lleis
físiques. El que Tales es va proposar va ser ni més ni menys que explicar el
món en tots els seus aspectes. Per mitjà de triangles semblants, va concebre un
mètode per a mesurar la distància dels vaixells a la costa (avui fem servir el
mateix mètode per mesurar la distància a les estrelles.) Va aprendre dels
fenicis a navegar guiant-se per les estrelles. Per l'escola Jònica, nascuda a
Milet, l'Univers es comporta d'acord amb lleis naturals que la raó humana és
capaç d'interpretar.
Un dels deixebles de Tales va ser Anaximandre
(610 aC - 546/545 aC), també de Milet, considerat l'introductor del rellotge de
sol a Grècia i el primer que va registrar els equinoccis. Anaximandre va
elaborar una visió cosmològica més profunda que la del seu mestre Tales. Per a
ell, la Terra surava al centre de l'Univers i tot es trobava embolicat pel foc.
Anaximandre pensava que la idea de Tales que la Terra es recolzava en l'aigua
no era encertada. Segons ell, era millor dir que el món estava suspès en
l'espai, on es sosté per la seva equidistància a totes les coses. Ara ho
coneixem com a força de la gravetat.
Un altre gran pensador de l'escola de Milet va
ser Anaxàgores de Clazòmenes (500 aC - 428 aC). Va ser el primer a explicar les
fases de la Lluna i els eclipsis. Quan els jònics van començar a explicar els
fenòmens celestes en un llenguatge naturalista, aquella nova concepció va ser
motiu de commoció. Aquestes ensenyances estaven en pugna amb les vagues
creences populars en la divinitat dels cossos celestes.
Aquesta nova visió del món va provocar tal
escàndol que, al voltant del 450 aC, Anaxàgores va ser capturat i empresonat
per les seves idees atees en negar una i altra vegada la naturalesa divina dels
astres, en proposar que el Sol no era un déu, sinó una pedra incandescent, i
que la Lluna brillava perquè en reflectia la llum. Gràcies a Pèricles, que
governava a Atenes, Anaxàgores es va salvar de ser empresonat i es va
traslladar a la ciutat d'Atenes, que començava a ser el nou centre del saber,
però on l'astronomia va començar va donar passos cap enrere.
Pitàgoras de Samos |
Amb l'escola de Pitàgores de Samos (580 aC -
500 aC), s'abandonen els principis rectors dels jònics: l'observació i la raó.
Apareix l'idealisme, canviant del món dels fets al de les idees. Pitàgores i la
seva escola va ser una germandat religiosa dedicada a l'estudi de les
matemàtiques. Per a ells, la realitat física tenia com a principi bàsic les
matemàtiques. Amb poca observació de la natura i molt raonament apriorístic,
van vincular els valors morals i estètics amb les matemàtiques. D'aquí a
sostenir la naturalesa divina dels cossos celestes hi havia un pas; per a ells,
els cossos celestes eren esferes perfectes que descriuen òrbites perfectament
circulars. En la seva concepció de l'univers, la Terra és rodona (Pitàgores va
ser el primer a proposar-ho, en veure que l'ombra dels eclipsis de Lluna era
sempre circular). La Terra, doncs, està immòbil i ocupa la part central, al
voltant seu giren la Lluna, el Sol, els cinc planetes (els cinc sòlids pitagòrics),
i el cel de les estrelles fixes. Suposaven que l'espai estava ple d'aire i
creien que els astres, amb el seu moviment, produïen diverses notes musicals
(la música de les esferes celestes), que es podien escoltar en les nits
serenes. En resum, era una astronomia purament matemàtica, amb cossos celestes divinitzats,
molt lluny de l’antiga filosofia natural.
Cap a l'any 450 aC, els grecs van començar un
fructífer estudi dels moviments planetaris. Filolao (segle V aC), deixeble de
Pitàgores, creia que la Terra, el Sol, la Lluna i els planetes giraven tots al
voltant d'un foc central ocult per una contraterra interposada. Segons la seva
teoria, la revolució de la Terra al voltant del foc cada 24 hores explicava els
moviments diaris del Sol i de les estrelles.
Aristarc de Samos |
Més revolucionari fou Aristarc de Samos. Creia
que els moviments celestes es podien explicar mitjançant la hipòtesi que la
Terra gira sobre el seu eix una vegada cada 24 hores i que, juntament amb els
altres planetes (en òrbites circulars perfectes), gira al voltant del Sol.
Sota el tradicional principi Geocèntric, Èudox
(408-355 aC) va ser el primer a concebre l'univers com un conjunt de 27 esferes
concèntriques que envolten la Terra, la qual alhora també era una esfera. Plató
i un dels seus alumnes més avançats, Aristòtil (384 - 322 aC), van mantenir el
sistema ideat per Eudox, afegint no menys de cinquanta-cinc esferes, al centre de
les quals es trobava la Terra immòbil.
Plató (428/427 aC - 348/347 aC) tornà encara
més sobrenatural l'astronomia. Per a ell, les estrelles havien estat fetes
perquè servissin com a models de la seguretat divina. Si El Creador és
perfecte, només pot atorgar formes perfectes als cossos i als moviments, i
aquestes formes són la circular i l'esfèrica. El principi fonamental de Plató
va ser sempre que Déu havia configurat les coses perquè fossin, en la mesura de
les seves possibilitats, belles i bones. Per a ell, l'únic objecte de la
veritable ciència eren les Idees, no els fenòmens. Si la ciència és el
coneixement de les veritats ineludibles, aquestes són el món Idees de Plató. Això
va ser un cop mortal al mètode científic que havien començat a crear els
pensadors jònics.
Poques afirmacions semblen discutibles quan es
diu que la ciència assegura una cosa o una altra. Però el nostre concepte de
ciència és el resultat de sotmetre a prova unes teories i evidències científiques, que sempre seran
qüestionables davant noves descobertes i teories. La ciència no és, doncs, inamovible.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada