L’educació
elemental, que era mixta, començava als 6 anys i arribava fins als 12 anys. S’aprenia
tot sense canviar d’aula ni de professor. Amb 7 o 8 anys s’estimulava la
memòria (copiant molts cops el mateix text literari o alguna sentència moral),
s’aprenia a llegir i s’aprenien les matemàtiques més bàsiques (comptar,
calcular, mesurar, pesar...).
Comptar
i mesurar, llegir, escriure, memoritzar i com comportar-se amb les altres persones:
si fa no fa, el mateix que aprenem nosaltres quan comencem a anar al col·legi.
Les
aules tenien una mitjana de 30 alumnes per classe, dels dos sexes i d'edats
heterogènies. El mestre els encomanava deures, basats en la repetició i la memorització,
mentre ell es concentrava durant una estona en un alumne concret.
Primer s’ensenyaven les lletres de l'alfabet per ordre i després les seves
formes, més tard començaven a escriure-les
en tauletes. Aprenien a comptar amb els dits de les mans (la qual cosa explica
les formes dels nombres romans).
L’escola (schola, ludus o ludus litterarius) no era obligatòria;
només els nens dels més rics i de la gent important podien rebre educació, els
esclaus no. I eren precisament els nens de les
famílies més riques els que no anaven a l’escola, perquè el mestre anava a casa
seva. La resta anava a unes escoles públiques on podia assistir tot aquell que tingués
un pare que podia pagar el professor (magister
ludi, litterator o calculator).
Aquestes escoles eren bastant pobres, situades en antigues botigues, terrats o fins
i tot al mateix carrer, separades de tot l’enrenou només per una lona o
cortina. Pràcticament l’únic que tenien eren cadires sense esquena, una
pissarra i alguns àbacs, i mai no hi havien taules. Per fer els deures feien
servir les tableta cerata, els
quaderns de paper d’aquella època. Eren com un marc de fotos: al mig no tenien una
imatge, sinó una capa de cera que es podia ratllar amb un punxó per escriure o
fer números. Aquest gruix de cera es podia aixafar per tornar-hi a escriure al
damunt. Del punxó en deien Stilus,
que per l’altre extrem era pla precisament per esborrar allò escrit, igual que
els nostres llapis que tenen una goma d’esborrar.
Les
classes duraven 6 hores cada dia, amb un descans al migdia, i només es feia
festa un dia a la setmana, però hi havia molts dies festius al calendari romà.
No es podien queixar gaire perquè el curs acadèmic començava el març, tenien
vacances d’estiu de juliol a octubre i també gaudien de les festes de les
Saturnals (17 al 23 de desembre).
Si no
sabien la lliçó de memòria (les lleis de les 12 taules, per exemple) els podien
castigar físicament a cops de fusta (ferula).
Marc Fabi Quintilià, rètor i pedagog del segle I, ja ens parla que hi ha bons i
mals mestres, que el bon professor és aquell que aconsegueix extreure de
l’alumne el millor de si mateix, de motivar-lo a aprendre sense la necessitat
de la força. Quintilià defensava una metodologia lúdica, per això l'escola
primària sovint s’anomenava "joc" (ludus) i el seu mestre era anomenat el magister ludi.
La
fama de Quintilià prové dels seus 20 anys dedicats a l’ensenyança (alguns dels
seus deixebles foren els nebots de Domicià i els fills de l'emperadriu Domitilla)
però també del seu recull de llibres Institutio
oratoria (95 dC.), obra en què tracta com s’ha de formar un orador. En els
dos primers llibres, Quintilià parla de l'educació elemental i la formació
bàsica en la Retòrica. El Llibre X és el més conegut, on aconsella la lectura
com a element fonamental en la formació d'un orador.
A les
cases simplement benestants, l’esclau de confiança que acompanyava els nens a
l’escola i els portava el material escolar era el paedagogus. Sembla ser que aquest mateix esclau els ajudava a
repassar o a fer els deures en tornar a casa, per això finalment la paraula
pedagog voldria dir també professor. Però aquestes escoles agafaren cada cop
pitjor anomenada i aviat les classes benestants van començar a preferir una
educació privada dins el seu propi àmbit domèstic.
Aquelles
poques criatures de famílies benestants que podien aprendre i estudiar en la tranquil·litat
i seguretat del jardí del seu pare es beneficiaven del millors professors,
aquells homes savis vinguts de Grècia, treballadors especialitzats en la
cultura i l’ensenyança, i fins i tot podien aprendre amb lletres de fusta o
d’ivori. De fet, les dides també eren gregues en moltes ocasions, i això és
important si tenim en compte que elles eren les qui ensenyaven en realitat a
parlar a las criatures i els explicaven les primeres històries mitològiques o
històriques que educaren els menuts en la consciència i els valors del seu
poble.
A
partir dels set anys, el nen acompanyava el seu pare a tot arreu: al camp, als
convits, al fòrum, etc. Dins de casa, el pare ajudava el seu fill a llegir, a
escriure, però sobretot a utilitzar les armes, a nedar, a muntar, a caçar i a
treballar i valorar la terra, alhora que li feia conèixer els fonaments de les
bones maneres, la religió, la moral i el coneixement de la llei. El respecte per la societat, pels avantpassats, i per la
gent gran. A no familiaritzar-se amb els esclaus,
a saber parlar i tractar els diferents membres de la seva societat.
Quan
tenien 12 anys, els nois començaven a aprendre literatura, geografia, història,
física i moltes altres coses. Les noies, en canvi, aprenien a cosir, a filar, a
cantar i tot allò que creien que les faria millors dones romanes per a tirar
endavant la casa i els fills, perquè als 12 anys una noia ja es podia casar.
Així doncs, el món de la cultura estava reservat només als homes.
“Que
els déus concedeixin tot el que demanin a aquells que han pagat per
ensenyar-los”
(Graffiti de Pompeia CIL IV 8562)
Homines, duc docent, discunt.
“Els homes, ensenyant, aprenen”
(Séneca,
Epístoles, 7, 8)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada