Encara
que sembli increïble, la principal manera de traslladar-se era a peu, també en
les grans distàncies: sempre ens sorprenem quan comentem que els soldats
caminaven més de 30 km diaris i, de fet, tothom que viatjava a peu solia
caminar aquestes distàncies cada dia. Aquestes caminades obligaven l’ús d’una
indumentària i calçat adequats, però sobretot un equipatge mínim.
Cavalls,
ases i mules no eren gaire eficaços pel transport sense estreps ni ferradures
clavades, si més no els calçaven amb una mena de sandàlies de ferro (soleae), amb la mateixa finalitat:
protegir les peülles.
Viatjar
amb carros de dues o quatre rodes era molt incòmode, per la manca de suspensió
i perquè les bèsties de tir anaven mig ofegades, ja que el jou només es feia
servir en l’arada. Per estirar del carro feien servir una mena de collar que
premia amb massa força la tràquea dels animals, situació que no canvià fins el
segle XII.
Els
vehicula eren els carruatges pel transport de mercaderies i de
passatgers:
Cistum. Imatge cortesia de Ferenc Kapiller |
Entre
els de dues rodes parlem d’essedum (d’origen
gal i usat en la guerra), cisium (similar
a las calessa), birota i carpetum, aquest
últim destinat al transport militar i al de les dones, depenent de la font
consultada. El covinnus era un carro
de guerra utilitzat a les campanyes de Britania que tenia seients per a dues
persones. Marcial en lloa la intimitat, criticant l’essedum i la carruca.
De
quatre rodes serien l’angaria,
utilitzat en els serveis postals, i el plaustrum,
d’ús rural i per la construcció, totalment obert. La basterna estava
coberta, tenia còmodes seients i era utilitzada per viatges llargs, tirada per
cavalls. El clabulare era molt pesat
i arrossegat per bous -era un transport militar-, la benna era més lleugera i traslladava viatgers -d’origen gal, amb baranes
de vímet. La carruca fou l’antecedent
directe de la carrossa, i era utilitzada per viatjar o passejar. Crec recordar
que Ciceró parla de la carruca quan
comenta la lentitud dels sistemes de transport terrestres “còmodes”, que els
càlculs actuals estableixen en quatre quilòmetres per hora.
La
paraula carro ve del currus, vehicle
lleuger de cavalls utilitzat en curses, en les cerimònies de triomf i en
algunes campanyes militars.
Carruca. Imatge cortesia de Ferenc Kapiller |
Els
carpentarii eren els fabricants i
“mecànics” dels vehicles rodats. Si bé eren treballadors de la fusta, no
oblidem que les rodes vestien uns cercles de ferro, anomenats canthus. Una altra part dels carros era
el capsus, la part on viatjaven
animals o persones.
Alguns
carros de gran capacitat podien carregar un gran culleus, tina de fusta, per al transport de líquids.
Interesantísimo el post y las fotografías. Enhorabuena.
ResponEliminaSiempre busco temas generalmente poco tratados en internet. De manera que toda felicitación la recibo con muchisimo agrado. Gracias a ti viator de mi blog
ResponElimina