A 15 metres per damunt del
mar, ara a 200 metres de la platja d’El Masnou, fa més de 2000 anys hi havia una
zona de maresmes. Però l’orografia era pràcticament com l’actual, amb rieres i
tot, i la Via Augusta hi corria ben a prop.
A finals del segle XIX el
seu propietari, Thomas Morrison, excavà amb molt interès però no deixà res
escrit. D’aquella època només en queden les notícies a la premsa local i les
publicacions dels centres excursionistes. De quatre metres sota terra sortiren cinc
magnífics mosaics romans i les restes d’una vila molt luxosa, sembla que les
troballes artístiques van ser venudes als EEUU després de la mort del Sr.
Morrison, quan la seva vídua també manà cobrir el jaciment. Testimonis indirectes
parlen d’una “construcció veritablement grandiosa” i sumptuosa: pintures murals,
mosaics (segurament del s. IV), àmfores, dòlies, escultures de marbre i terra
cuita, objectes de bronze i molta ceràmica de qualitat. Un capitell corinti
(potser del s. I) conservat a l’Ajuntament d’El Masnou i que malauradament desaparegué
durant la guerra civil. El capitell i les conduccions d’aigua van fer pensar que
el jaciment podia haver estat les termes d’una vila.
Fou excavada de nou per Serra
Ràfols el 1946 (memòria inèdita) i Lluís Galera el 1959 (incloent un nou
sector). Serra Ràfols hi tornà el 1960, quan sortiren abundants fragments de
ceràmica ibera, fragments d’àmfores i la cantonada d’una paret de pedres lligades
amb calç i sense pintures. És aleshores quan es reubicà el mosaic trobat el s. XIX.
Aquest dibuixà quadrats junts per la punta, creant estrelles entre ells, tot
amb tessel·les de 5-6 mm de colors blanc, negre, vermell, rosa, verd clar,
color oliva verda i groc combinats amb gradacions, donant-li així a l’obra un
efecte de relleu i volum similars al d’una catifa. Un cop extret es traslladà
al Museu Arqueològic de Barcelona.
Els dos murs conservats
tenen una alçada de 80 cm i 40-50 cm el segon, 65 cm de gruix, i no tenen
portes. La domus sembla que devia
tenir l’atri o peristil en l’actual pati, situat davant la masia. Lluís Galera
localitzà de nou, el 1959, els dos mosaics trobats el s. XIX, un en blanc i
l’altre en blanc i negre. Del quart només es conserva un fragment de 10x11 cm
al museu d’El Masnou amb sis tessel·les blanques i quatre de negres. Es
descobrí un petit passadís d’opus
signinum decorat amb tessel·les blanques i negres, el passadís duia a una
habitació decorada amb un mosaic mural
de tipus vegetal en els seus 70 cm d’alçada. L’estança tenia uns 10 cm de cendra
acumulada, per això se l’anomenà “l’habitació cremada”. Sobre les cendres, les
ceràmiques gruixudes fan pensar que són el reompliment del s. XIX. El darrer
mosaic (en blanc i negre) sortí sota la casa del masover. Les parets encara
lluïen amb vermell pompeià i negre durant l’època dels s. II a.C al s. V d.C.
Darrere la casa, a l’actual
carrer Santiago Russinyol 15, es trobà en un pou d’aigua un dipòsit d’àmfores
que fa pensar que era dins de l’antiga propietat.
A poca distància, al carrer Nostra
Senyora de Montserrat 34, aparegué una tomba de tègules els anys 20, on es
desenterrà una agulla d'or (punt 3 en la foto). Aquesta peça fa pensar que formava part de la
propietat en època tardana. I pot ser que sigui testimoni d’una de les viles
més luxoses de la contrada.
A 400 metres, al carrer
Capità Comelles, unes poques ceràmiques documentades per Lluís Galera fan
pensar que hi hagué un possible hàbitat romà. De fet, l’indret pot arribar a
ser interessant si algun dia s’hi fan obres, i podria suposar la fi de
l’extensió de la propietat de l’actual Can Cabres. Si fos el cas, es tractaria
sense dubte d’una propietat gran, però no especialment destacable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada