
En aquest article volem criticar el sistema educatiu actual des de la reflexió, des de la defensa d’alternatives no canòniques però igual de vàlides. Així, també volem parlar del paper de l’entorn familiar i de la resta de la societat. Volem recordar un cop més que educar i ensenyar no són tasques d’aula, sinó de la societat sencera, i que la curiositat ens fa nens i la cultura adults, però que la infància i la curiositat son l’autèntic motor de tot. Tots els humans desitgen, per naturalesa, saber. Així ho indica l'amor als sentits. Aquestes són les primeres paraules de La Metafísica d’Aristòtil.
Parlar
d’educació també dóna ales a l’idealisme i a la filosofia. Parlar de “formar
persones” sempre ha tingut aquest efecte, encara que actualment sembla que
només preocupa formar “nacionalistes” (d’una mena o altra) o “treballadors
especialitzats” i solament de tant en tant es parla de “ciutadans conscients” o
de “valors morals”. Aquí volem defensar que, mostrant als més petits l’experiència del seu passat, potser aconseguirem que
aquests mateixos alumnes més endavant construeixin una societat més conscient
de si mateixa, amb uns valors fins i tot més sòlids que els nostres.
Actualment,
la història -i no només com a asignatura- no té cap paper en l’aprenentatge
dels nens, i molt menys en l’educació dels més menuts. Ja en aquest moment es
dissimula la importància que té el passat per al present i per al futur. La
història no és un recull de contes ni tan sols per als nens de 7 anys, ja que
ells mateixos ja s’expliquen a si mateixos. Quin nen o nena d’aquesta edat no
interroga els seus pares per a comprendre el món? Com és i per què? Ja des de
ben petits busquen, investiguen i interpreten, troben la seva resposta, la seva
veritat, -generalment una veritat massa absoluta, tot és veritat o mentida,
blanc o negre…- Però, de fet, els
adults, les grans masses, també preferim les veritats absolutes que defensen
uns pocs.
Història de l'educació moderna i actual
Durant
aquest aprenentatge creixen socialment, emocionalment i intel·lectualment, però
el que resulta més interessant és que segueixen preguntant “per què?”: la
causa/efecte, les motivacions, els propòsits, els procediments… i l’origen del
“per què?” és la imaginació, l’empatia. Pensar i sentir no es poden separar
sistemàticament, sempre cal entendre l’altre (ni l’home adult lògic, la màquina
de pensar, pot desentendre’s dels altres; és un ésser social).
Parlem,
així, d’aquesta empatia. Ens adonem que la quitxalla imita els rols dels adults
per a comprendre’ls (i per a comprendre’s a ells mateixos). A través de la
imitació volen ser i actuar, interpretar el món dels adults; generalment una
interpretació de la realitat des de la seva curta experiència i suma de
coneixements. El concepte del món adult no és precisament la realitat, però sí
una aproximació que canviarà amb el temps i amb tot allò que aquest temps
portarà.
La
paraula educació deriva del mot llatí
educere, que vol dir “extreure”, “extreure
el millor de l’alumne”, no adoctrinar-lo.
Als nens no se’ls educa convertint-los en bases de dades, sinó traient de
cadascun d’ells el potencial que porten per a fer-se persones, no
professionals. Alguns estudis afirmen que, si els adults mantinguessin el
potencial d’un nen de 6 anys, seríem tots uns genis. Aprofitem aquest potencial
i les eines amb les quals aprenen a aquesta edat: l’experimentació, la
imaginació, la creació. Aquests són els trets que porten a l’empatia: a través
de la història dels pares i avis, els nens desenvolupen la seva intel·ligència
emocional. Han de descobrir la por, l’ira, l’amor, l’odi, han de conèixer la
mort; temes que alguns considerem absolutament negatius -dels quals sempre els
volem protegir, però un excés de protecció pot dur a una incomprensió del món
real i físic, que és per on es mouran de veritat. Tots desitgem que no
experimentin la mort, per exemple, però han de conèixer-la per tal
d’assimilar-la, i això és una tasca dels pares i dels professors, no de la
televisió. Al món hi ha moltes coses bones i dolentes, també han d’aprendre que
les coses canvien i que acaben malament moltes vegades (el happy ending no és una llei de la natura). La història pot ajudar a
“extreure” aquesta educació del propi nen amb la reinterpretació que ells
mateixos aniran actualitzant a mesura que creixin.
Permeteu que, arribats a aquest punt, vulguem compartir amb vosaltres un
petit fragment d’un text de Marc Augé.
“Després de qualsevol drama de la vida moderna
un accident vial o aeri, un incendi, una inundació, un crim perpetrat per un
dement, es posen en acció dispositius de contenció i ajuda psicològica (a
Europa, no a Somàlia ni a Síria) . Es multipliquen els filtres i els eufemismes
susceptibles de protegir "persones sensibles". ¿Protegir de què? Del
passat pròxim. Si els exhibicionistes de la vida íntima troben una audiència i
si l'assistència als pares o amics de les víctimes d'accidents col · lectius és
efectivament necessària, no és tant perquè la cruesa de la història hagi fet
que la psique individual estigui més feble o més dependent d'altres, sinó més
aviat perquè quan el passat es dissimula o s'enfonsa, confronta les solituds
amb la imatge buida d'un futur aterridor. Quan el passat desapareix, el sentit
s'esborra.”
MARC AUGÉ. Futuro.
Adriana Hidalgo editora. 2012. (pàgina 27).
(traducció pròpia)
Aprenent
història, entenent-la com les vivències de la gent del passat, no com una
llista de noms i dates, sinó des de l’empatia, la creació i la imaginació,
podrem entendre els ideals dels nostres avantpassats però també el seu mode de
vida i els processos de canvis que ells també van patir. El valor de la
història no ve del fet en sí, sinó del valor que va suposar per a la persona
que el va viure, el va motivar o el va fer patir, i quan creiem que entenem
aquelles persones és quan aprenem història de veritat, un coneixement que ens
farà persones, persones hereves d’aquelles vides.
Acostumem
a dir que els nens són com esponges, que ho volen saber tot i que ho fan molt
de pressa. El nostre fill és sempre més llest i despert que el del veí, no
perquè sigui cert, sinó perquè no deixen de sorprendre’ns. D’una banda, trobem
aquestes ànsies infantils de comprendre el món que els envolta, d’altra banda
trobem textos especialitzats com els de Jean Piaget (1896-1980), qui els defineix
com a “pensadors egocèntrics” i assegura que els nens tenen una gran dificultat
per a entendre el passat, ja que és una realitat que desconeixen. Molts pares,
mestres i reformadors haurien de llegir textos més actuals, ja que actualment
no tothom hi està d’acord, entre d’altres motius perquè, com ja hem dit, per
molt petit que sigui un nen, conviu amb el seu passat a través dels seus pares
i avis (i mitjans de comunicació) que l’educaran des de les seves vivències,
conceptes i experiències. De manera indirecta s’aprèn història des de
l’experiència de l’altre, dels pares, d’aquells que “ho saben tot”, que sempre
tenen raó i mai no menteixen… Parlem d’una història sense matisos que s’anirà
qüestionant amb el temps però que mai no serà un coneixement abstracte.
Aprenentatge múltiple, es l'aprenentatge dels nens
Els
nens han d’aprendre tal com aprenen el nens, no com ho fan els adults. Els
educadors han de tenir més en compte els nens que el temari o, millor dit, han
de tenir en compte com aprenen els nens els continguts del temari. Els més
petits necessiten pràctica i ajuda per a reconèixer associacions específiques,
però han de treballar amb elles per a desenvolupar-se: cal motivar-los en
l’aprenentatge, no avorrir-los.
L'experiència del sistema finlandès a Catalunya
Hem
començat l’article dient que no creiem en les crítiques destructives però
tampoc en les solucions fàcils: educar en el sentit llatí d’educare és una feina a jornada completa
de 24 hores al dia, set dies a la setmana. Una tasca difícil, abnegada, però
també molt plaent. Un deure vers la
societat, vers els més petits i vers nosaltres mateixos.
MAGISTRI
DIXERUNT
"Els
nens han de ser educats no per al present, sinó per a una condició futura, possiblement
millorada, de manera que s'adapti a la idea d'humanitat i al destí de l’home."
Immanuele
Kant (1724-1804) Filòsof
"Excel·lent
mestre és aquell que, ensenyant poc, fa néixer en l'alumne un desig gran
d'aprendre."
Arturo
Graf (1848-1913) Escriptor i poeta italià.
"La
veritable educació consisteix a obtenir el millor d'un mateix. Quin altre
llibre es pot estudiar millor que el de la Humanitat?”
Mahatma
Gandhi (1869-1948) Polític i pensador indi.
"Aquesta
és la nostra obligació cap al nen: donar-li un raig de llum, i seguir el nostre
camí."
Maria
Montessori (1870-1952) Educadora i metgessa italiana.
"Com és que, essent tan intel·ligents els nens, són tan estúpids la
major part dels homes?
Ha de
ser fruit de l'educació".
Alexandre
Dumas (1803-1870) Escriptor francès.
"Educar
no és donar carrera per a viure, sinó temperar l'ànima per a les dificultats de
la vida."
Pitàgores (570-495 aC) Filòsof i matemàtic.
"La
veritable educació d'un home comença diverses generacions enrere"
Alejandro
Gertz Manero (1939) Polític mexicà.
"Només
per l'educació pot l'home arribar a ser home. L'home no és més que el que
l'educació fa d'ell."
Immanuele Kant (1724-1804) Filòsof.
BIBLIOGRAFIA
WOOD, Liz. HOLDEN, Cathie: Ensenyar història als més
petits. Zenobita edicions. 2007.
COOPER, Hilary. Didáctica
de la historia en la educación infantil y primaria. Ministerio de Educación,
Cultura y Deporte. 2002
EGAN,
Kieran. La comprensión de la realidad en la educación infantil y primaria. Ministerio de Educación, Ciencia. 1991.
MARC AUGÉ. Futuro. Adriana Hidalgo editora. 2012
VIDEOTECA
La
educación prohibida. Pel·lícula documental independent argentina. 2012.
Programes
de TV3 "SINGULARS":
Montserrat
del Pozo, educar per la vida.
Xavier
Melgarejo, millorar l'educació per millorar la societat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada